Limbažu sākumskola
M.Montesori pedagogs
Montesori pedagoģijas metodi 20. gs. sākumā ir izveidojusi un attīstījusi itāļu ārste, psiholoģe un skolotāja Marija Montesori, pamatojoties uz dziļu bērna attīstības likumu izpēti. Ņemot vērā, ka bērni pasauli izzina caur sajūtām un kustību, M. Montesori ir izstrādājusi un pilnveidojusi materiālus, ar kuriem bērns darbojas un it kā rotaļājoties sasniedz materiālā iestrādāto mērķi un turklāt gūst gandarījumu par paveikto.
Montesori atveseļojošās pedagoģijas nodarbībās bērna individuālajam darbam ir centrālā loma. Tiek ņemti vērā bērna dabiskās attīstības principi un ievērotas katra bērna attīstības īpatnības un individuālās vajadzības.
- Strādājot ar Montesori materiāliem, bērni iemācās patstāvību, trenē koncentrēšanos, izturību, roku veiklību, loģisko domāšanu, apgūst dažādas prasmes un praktiskas iemaņas, kā arī paaugstina savu pašapziņu.
- Montesori nodarbībās bērns tiek radināts pie brīvības un saistībām, kuras uzņemas viņš pats. Bērni dabiskā saskarsmē ar pārējiem bērniem iemācās rīkoties atbildīgi un apzināti. Nodarbībās bērni saprot, ka mācīšanās var sagādāt prieku un viņi iemācās mācīties.
- Montesori atveseļojošā pedagoģija ir arī lielisks palīgs bērniem ar dažādām mācību problēmām, īpaši sākumskolas vecuma bērniem. Turklāt vērojot bērnu un viņa attīstību, redzot, ka bērnam kādā konkrētā lietā ir traucējumi, ir plašas iespējas meklēt, kā ar citu prasmju attīstīšanu trūkumus kompensēt.
Montesori atveseļojošās pedagoģijas metodes
- Individuāls darbs ar bērnu sagatavotā vidē, izmantojot Montesori standarta materiālus, kuru pielietošana tiek pielāgota katra konkrētā bērna fiziskajām un garīgajām vajadzībām.
- Materiāli ir vienkārši un tajā pašā laikā ļoti pārdomāti izstrādāti — katram no tiem ir savs pielietojums un īpašs attīstošs uzdevums.
- Bērnam materiālus apgūt piedāvā noteiktā secībā, ievērojot konkrētā bērna spējas un intereses.
- Darbošanās norit nepiespiesti, ar aizrautību un interesi, jo bērni izjūt iekšēju nepieciešamību darīt to, ko viņi paši izvēlas.
- Skolotājs ir tikai palīgs bērnam, viņš parāda, kā pareizi jāstrādā ar materiālu un ļauj bērnam darboties pašam, nenorādot uz kļūdām, jo tās ar materiāla palīdzību atklāj mazais pats.
- Sākumā bērni strādā pa vienam, bet ar laiku vienlaikus var strādāt 2 vai 3 bērni.
Kam nodarbības ir piemērotas skolā
Bērniem, sākot no 1.klases
- ar dažādiem mācību traucējumiem;
- ar citiem funkcionāliem (dzirdes, redzes, logopēdiskiem u.c.) traucējumiem;
- kuriem netiek nodrošināti apstākļi/vide, lai pilnvērtīgi attīstītos;
- kuriem nav nekādu veselības vai attīstības problēmu, bet kuru vecāki vai aprūpētāji vēlas bērniem nodrošināt nodarbības koncentrēšanās spēju, roku veiklības, valodas veicināšanas, kognitīvo spēju, loģiskās domāšanas veicināšanai.
Montesori nodarbība ilgst 40 minūtes (iespējams, arī ilgāk, lai bērns varētu pabeigt iesākto darbu). Nodarbības notiek vismaz vienu reizi nedēļā katram grupas bērnam.
Labprāt aicinām vecākus vērot, kā bērns nodarbībā darbojas, jo pēc tam daudzus no „darbiņiem” bērnam var piedāvāt veikt arī mājās. Vecāku izpratnei par Montesori principiem un sadarbībai ar skolotāju ir ļoti liela nozīme, lai bērni gūtu labus panākumus šajā darbā
Sociālais pedagogs
Kādos gadījumos un kam var palīdzēt sociālais pedagogs skolā?
Skolēnam, ja:
- nomāc kāda problēma, kuru viņš nevar atrisināt;
- ir problēmas mājās;
- skolā viņš jūtas vientuļš vai atstumts, nav draugu;
- ir konflikts ar skolasbiedriem, skolotājiem vai vecākiem;
- ir atkarības problēmas u.c.
Vecākiem, ja:
- bērns bieži klaiņo un nenāk mājās;
- bērna uzvedība ir pēkšņi mainījusies;
- bērnam ir regulāri konflikti ar skolasbiedriem vai skolotājiem;
- bērns stāsta, ka skolā viņš jūtas slikti;
- bērnam ir atkarības problēmas;
- ir grūtības nodrošināt bērnu ar skolai nepieciešamajiem mācību līdzekļiem u.c.
Klases audzinātājam, ja:
- skolēns bieži kavē skolu neattaisnotu iemeslu dēļ;
- pēkšņi mainījusies skolēna uzvedība;
- skolēns ir uzticējis kādu problēmu, kuru nevar vai nedrīkst risināt vienpersoniski, un ir nepieciešama konsultācija;
- skolēns nonācis sociālās aprūpes vai citā institūcijā;
- skolēns saņem nepietiekamu vecāku aprūpi;
- skolēns stāsta, ka mājās jūtas slikti un nedroši u.c.
Skolas sociālais pedagogs:
- uzklausa;
- informē;
- konsultē;
- sniedz atbalstu;
- izvērtē problēmu un palīdz to risināt;
- novēro;
- palīdz risināt konflikta situācijas;
- ja nepieciešams, apmeklēt ģimeni mājās;
- pēta skolas vidi;
- sekmē skolēna, vecāku un skolotāju savstarpējās sadarbības iespējas;
- pēta un izzina skolēna vai klases problēmu cēloņus;
- palīdz skolēniem veidot dzīves prasmes;
- koordinē un sadarbojas ar citu institūciju speciālistiem;
- visu jautājumu risināšanā ievēro konfidencialitāti.
Skolas logopēds
Skolas logopēds ir koriģējošais pedagogs, valodas terapeits, kurš:
- nodarbojas ar runas un valodas traucējumu novēršanu bērniem,
- veic runas un valodas profilaksi.
Skolā logopēde strādā ar bērniem, kuriem ir rakstu un runas traucējumi, kas izpaužas kā specifiski mācīšanās traucējumi – skolēnam lielas grūtības iemācīties lasīt, rakstīt. Katra mācību gada sākumā - septembrī, 1.klašu bērni un jaunpienākušie skolēni no citām skolām tiek pārbaudīti un uzaicināti apmeklēt logopēdijas nodarbības. Tās parasti tiek piedāvātas pēc mācību stundām.
Bērni skolā 1–2 gadu laikā paši nespēj apgūt lasītprasmi, rakstītprasmi. Kļūdas ir specifiskas, noturīgas un atkārtojas. Šādos gadījumos runā par lasīšanas, pareizrakstības traucējumiem – disleksiju un disgrāfiju. Logopēds ir tas cilvēks, kurš labo bērna valodas nepilnības, iemāca viņam justies labāk, pilnvērtīgāk attīstīties un mācīties. Skolas logopēds strādā arī ar skolēniem, kuriem ir skaņu izrunas traucējumi un stostīšanās.
Lasīšanas traucējumi izpaužas:
- aizkavēta lasītprasmes apguve;
- grūti nosaukt, atcerēties, iegaumēt burtus;
- grūti saliedēt burtus zilbēs, vārdos;
- nepazīstamus vārdus mēģina uzminēt;
- lasa ļoti lēni, skaļi lasot, ātrums samazinās;
- vāja izpratne par lasīto;
- nepatīk lasīt.
Rakstīšanas traucējumi izpaužas:
- pareizrakstībā – rakstu darbos daudz dažāda rakstura kļūdu;
- lēni raksta;
- diktātos teikumi nav pabeigti;
- nespēj precīzi norakstīt;
- nepatīk rakstīšana, bieži no tās vairās.
Skolas medmāsa. Pagarinātās dienas grupas skolotājs. Skolotāja palīgs
Skolas medmāsa
- sniedz pirmo medicīnisko palīdzību;
- veic primāro profilaksi skolā;
- sniedz konsultācijas par bērna higiēnas un fiziskās veselības jautājumiem.
Pagarinātās dienas grupas skolotājs
- sniedz atbalstu skolēniem mājas darbu izpildē;
- pilnvērtīgu brīvā laika pavadīšanu.
Skolotāja palīgs
- palīdz skolēniem, kuriem ir mācīšanās, sociālās, psiholoģiskās grūtības;
- veic individuālo darbu ar skolēniem, lai izskaidrotu nesaprotamo mācību vielu, radītu viņos motivāciju mācīties un attīstītu sadarbības un komunikācijas prasmes;
- sadarbojas ar mācību priekšmetu skolotājiem.
Risinot radušās grūtības, skolas atbalsta personāla speciālisti gaida:
- sadarbību un pretimnākšanu,
- objektīvu un izsmeļošu informāciju par skolēnu un viņa ģimeni, ka ieklausīsies un atbalstīs katra speciālista ieteikumus.